Teraz czytasz
Krótko: Assassination Nation

Krótko: Assassination Nation

Metafora nie jest tu szczególnie wysublimowana: już w sekwencji otwierającej na ekran wjeżdżają słowa-klucze („seksizm”, „przemoc”, „homofobia”, itd.), przyodziane w barwy amerykańskiej flagi. Chwilę później dowiadujemy się, że akcja ma miejsce w niejakim Salem. O współczesnych czarownicach Sam Levinson opowiada językiem końca świata – Instagrama, YouTube’a i 4chana – lepiąc go w upaloną, paranoidalną papkę w stylu Arakiego i Korine’a, by na koniec pójść w post-Tarantinowską pulpę.

Jako popkulturowy amalgamat jego film niekoniecznie działa: brak mu finezji i lekkości utworów, do których się odnosi, a swoje tezy o przemocy epoki socialmediowej wykłada szuflą szeroką na trzy łokcie. Ale tam, gdzie kończy się ewaluacja, warto pomówić o przydatności. „Assassination Nation” nie jest tzw. głosem w sprawie, jest oskarżeniem. Nie jest kierowany do pana z dodatku kulturalnego i zatroskanej pani pedagog, tylko do dziewczyny, która wrzuca zdjęcie na Insta i potem czyta, że jest dziwką. Do każdego, kto mierzy się z ostracyzmem i identyfikuje z wykluczeniem. Subtelny komentarz społeczny jest im potrzebny jak wizyta w konfesjonale. Tu potrzeba rozpaczy i wkurwienia.

Film Levinsona mówi ich językiem: jest umacniającą fantazją, nastoletnim kinem gwałtu i zemsty (z gwałtem rozumianym szeroko i zemstą rozumianą wąsko), wymierzonym w „kruche męskie ego”, „toksyczny maskulinizm” i „męską perspektywę”. Końcowa rozpierducha, z uzbrojonymi po zęby, odzianymi w lateksowe, podpatrzone z japońskiego eksplojtu płaszcze gówniarami, jest swoistym oczyszczeniem. Następująca po niej finałowa sekwencja, z maszerującą przez zgliszcza Salem szkolną orkiestrą, która gra melodię z „We Can’t Stop” Miley Cyrus, stawia kropkę nad i. „To nasza impreza i możemy robić, co nam się podoba” – śpiewała Cyrus w oryginale.

Zobacz także

„Assassination Nation”, 2018; dystrybucja DVD w Polsce: Filmostrada, 2019

Pokaż komentarze (0)

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany

© 2019 POP GLITCH. WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE.