Teraz czytasz
D.A. Pennebaker (1925-2019)

Pennebaker, niestrudzony eksperymentator, poszukiwacz form, jeden z prekursorów tzw. kina bezpośredniego, uparcie twierdził, że nie kręci dokumentów. Swoje filmy nazywał „nagraniami chwil”. Wydaje się wręcz, że nie lubił narracji, tez, wszelkich rozwiązań, które ograniczałyby widzowi swobodę interpretacji. Sam popełniał rodzaj manipulacji: rejestrował nieskończone ilości dźwięku i obrazu, pokazując nam tylko ich ułamek, czasem łącząc je w sposób dyktujący odbiór całości. Ale nigdy nie próbował czegoś zataić. Przeciwnie: pociągało go to, co niewidoczne.

Ma sens, że wyspecjalizował się w muzyce i polityce – dziedzinach, których zgłębienie wymaga otwartego umysłu i dociekliwości. Kręcąc „Dont Look Back” czy „Monterey Pop”, nadał epoce język, który inni będą chętnie podejmować. Więcej: Pennebaker położył fundament pod to, co dzisiaj nazywamy dokumentem muzycznym. Być może wynalazł teledysk. Bo czym jest początek „Dont Look Back”, z Dylanem cierpliwie przerzucającym plansze, jeśli nie pierwszym klipem muzycznym (a przynajmniej tym, który jako pierwszy przeniknął do masowej świadomości)? Przez lata „Penny” był tam, gdzie zaczynały się i kończyły epoki: u schyłku kontrkultury („Monterey Pop”), przy przeniknięciu feminizmu do publicznej debaty („Town Bloody Hall”), na ostatnim koncercie Bowiego jako Ziggy’ego Stardusta („Ziggy Stardust from Mars”), u zarania ery Clintona („The War Room”). To wielkie chwile i wielkie uniesienia, ale kontekst nigdy nie przytłacza bohatera – każdy z filmów Pennebakra jest żywym szkicem biograficznym.

Ulubionym jego tytułem z własnego dorobku jest „101” – dokument z trasy Depeche Mode. Na zmianę nastrojowy i ekstatyczny, zrealizowany z żoną-dokumentalistką, „101” mówi więcej o miłości do muzyki, niż o muzyce jako takiej, stając się świadectwem procesu twórczego, samorealizacji, poszukiwania i znajdywania właściwych środków wyrazu. Jeśli się zastanowić, każdy jego film jest właśnie o tym.

Na zdjęciu: Pennebaker (prawdopodobnie) na początku lat 60.

Pokaż komentarze (0)

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany

© 2019 POP GLITCH. WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE.
Scroll To Top